www.kab.co.il

חגי ישראל לפי חכמת הקבלה

  • המשמעות הפנימית של חגי ישראל

ויתרוצצו הבנים בקרבה: פרשת תולדות
סוד הישיבה בסוכה
שנהיה לראש ולא לזנב

חגי ישראל שונים מהחגים של עמים אחרים. הם אינם מציינים אירוע היסטורי, ניצחון במלחמה, מועד לידה או פטירה של אדם מסוים. חגי ישראל, שניתנו לנו על ידי על ידי האל, בספרי התורה, מתארים תחנות בדרך ההתפתחות הרוחנית של כל אחד מאיתנו כאדם, ושל כולנו יחד כאומה. במילים אחרות, לוח השנה העברי הוא לוח שנה רוחני.

תהליך ההתפתחות הרוחני שלנו, כמו שמתארים אותו המקובלים, הוא למעשה תהליך של יצירת קשרי ערבות הדדית בין בני אדם. הקשרים האלה נוצרים בהדרגה, שלב אחרי שלב, ובכל פעם הם מתגלים ביתר עמקות. כל רמה חדשה של קשר היא תחנה בדרך לשלב הסופי בתהליך – חיבור ואיזון מושלם בין כל בני האדם לבריאה כולה. את רמת הקשר החדשה שמתגלה בכל שלב, אנו חוגגים ומציינים בכל חג.

ההיסטוריה של עם ישראל עוברת דרך מצבים שונים של חיבור ופירוד. עד לימי בית המקדש השני כולנו חיינו במצב רוחני של אהבה ואחדות בינינו. הכלל "ואהבת לרעך כמוך" היה הכלל של חיינו. כולנו – גברים, נשים וילדים – הרגשנו את אותם חוקים עדינים שמחברים בינינו ויוצרים את מערכת הטבע המופלאה שנקראת "העולם הרוחני".

לאחר חורבן בית המקדש השני, שנבע משנאת חינם, נותק העם שלנו מהרגשת הרוחניות. יחידי הסגולה שהתגברו על האגו המתפרץ ושמרו על השגתם הרוחנית, הורו לנו כיצד לחגוג כל אחד מהחגים, ובכך שמרו על שורש הווייתנו כעם. כך התפתחה התרבות היהודית, המסורת, והיא שמרה עלינו בכל מקום שבו היינו על פני כדור הארץ.

כיום, לאחר שחזרנו לארץ והגלות מגיעה לסיומה, אנחנו יכולים להתוודע גם אל הרמה הרוחנית-פנימית שמסמל כל חג, לממש אותה בתיקון היחסים בינינו ולהחיות בשנית את ההרגשה הרוחנית בכל אחד מאיתנו ובכולנו יחד כעם.

לפניכם תכנים נבחרים מכל חג וחג במעגל חגי ישראל. בנוסף תוכלו לצאת למדור נרחב לכל חג.

חגי ישראל לפי חכמת הקבלה

ראש השנה לפי חכמת הקבלה

מזל טוב! אולי לא ידעתם, אבל לפי חכמת הקבלה ראש השנה הוא גם יום הולדתו של “אדם הראשון”.

אדם הראשון, כשמו כן הוא, היה האדם הראשון על פני כדור הארץ שגילה את המציאות הרוחנית. אדם רגיל, כמוני כמוך, שהיה הראשון שגילה את התמונה השלמה של המציאות. מניין השנים בלוח השנה העברי מציין את השנים שחלפו מאז אותו הרגע ועד היום.

ראש השנה הוא ראשיתו של שינוי, התחלה חדשה. לפי חכמת הקבלה, כל דבר שמתחדש ומשתנה בנו הוא תוצאה של רצון חדש שמתגלה בנו. בראש השנה אנו מציינים התגלות של רצון שונה ומיוחד, רצון להתעלות מעל שגרת היומיום, לגלות את הסיבות לקיומנו, למצוא את המהות. זה הרצון שהתגלה ב”אדם הראשון” וברבבות אנשים נוספים במהלך ההיסטוריה. עכשיו תורך…

למדור חגיגי לראש השנה >>

המשמעות הרוחנית של חגי תשרי

  • יום כיפור – משמעות רוחנית

בספר הזוהר פרשת תזריע, כתוב: “כיתרון האור מתוך החושך. כי תועלת האור אינה באה אלא מתוך החושך. תיקון הלבן הוא שחור. כי לולא השחור לא היה מושג הלבן. ומשום שיש שחור, מתעלה הלבן ומתכבד. משל למתוק ומר, שאין איש יודע טעם מתיקות, מטרם שטועם טעם מר. מי עושה לזה שיהיה טעמו מתוק? זה המר”.
אין אור ללא חושך ואין טוב ללא רע. כדי להגיע אל הטוב, יש לגלות גם את הרע. יום הכיפורים ברוחניות הוא הגילוי וההכרה שהטבע האנוכי שלנו הוא רע, ודווקא ההכרה הזו היא שמאפשרת לנו להשיג את הטוב. בראש השנה התגלה בנו הרצון לרוחנית, בעשרת ימי התשובה אנחנו מתוודעים אל הכוח שמונע מאיתנו להשיג את הרוחניות – האגו על כל נגזרותיו. וביום הכיפורים אפשר כבר לבקש את תיקון הרע. וזה טוב.

למדור חגיגי ליום הכיפורים >>

איזה חשבון נפש נדרש כל אדם בישראל?

  • סוכות

“השפע עצמו דומה לים הגדול, ויש מי ששואב עם אצבעון ויש מי ששואב עם דלי” (כתבי הרב”ש). לפי חכמת הקבלה, הבורא ברא אותנו במטרה להשפיע לנו טוב ועונג עד אין-סוף, הן בכמות והן באיכות. מחשבת הבריאה היא להיטיב לנבראים, למלא אותנו בתענוג נצחי ואין-סופי.
אל מול חופי הים הגדול והמלא כל טוב הזה אנחנו עומדים, והכלי שבו אנחנו שואבים קטן כאצבעון. אז איך מגיעים לטוב הנצחי שמובטח לנו במחשבת הבריאה? איך שואבים את השפע עם כלי גדול לפחות כמו דלי? בכך עוסקת חכמת הקבלה, ובחג הסוכות ניתנת לנו התשובה.

למדור חגיגי לסוכות >>

  • שמחת תורה

המילה “תורה” מעוררת בנו תחושות מנוגדות – החל מכבוד והערכה לספר עתיק ובו קדושה נעלה, דרך מנהגים מבית אבא ועד לסלידה מוחלטת. אולם עוד קודם שדבקו בתורה הדפוסים השונים, העניקה לה חכמת הקבלה משמעות עמוקה, מקיפה וחד-משמעית.
התורה היא התוכנית הכוללת של המציאות כולה – מתחילת הבריאה ועד סופה. המטריקס שכולנו חיים בו, הממשי והבדיוני. התוכנה שמכוונת, מנווטת ומנהלת אותנו בכל תנודה, נשימה ומחשבה. הרשת העצומה של כוחות הטבע שפועלים יחד ומניעים אותנו בעל כורחנו להתפתחות רוחנית שלמה.

למדור חגיגי לשמחת תורה >>

המשמעות של חג שמחת תורה

  • חנוכה

חנוכה, זמן טוב לדבר על ניסים. חכמת הקבלה מסבירה שאין ניסים בעולם שלנו – הכול קבוע מראש ומתקיים לפי חוקיות עליונה שמחכה שנגלה אותה. על כך נכתב: “מה שהיה הוא שיהיה, אין כל חדש תחת השמש” (קהלת א, ט).
הרב ברוך אשלג, הרב”ש, כותב ש”כל דבר שהוא בטבע אינו נקרא נס אלא מה שהוא למעלה מהטבע. ועניין טבע הוא מה שהאדם יכול לעשות בעצמו, שזה נקרא בדרך הטבע, ומה שאין בידי אדם לעשותו זה כבר נקרא למעלה מהטבע”, כלומר נס.
לפי חכמת הקבלה, הטבע שלנו הוא הרצון לקבל הנאה ותענוג. הטבע האנוכי הזה, המרוכז בעצמו, הוא שמסתיר מאיתנו את הרוחניות. אם נתעלה מעליו, נגלה את הרוחניות. את השינוי הזה איננו יכולים לעשות בכוחות עצמנו, בדרך הטבע, לשם כך נדרש לנו נס – נס חנוכה.

למדור חגיגי לחנוכה >>

חמישה דברים שלא ידעתם על חנוכה

  • ט"ו בשבט

במהלך חיינו אנחנו מציבים לעצמנו מטרות ומשקיעים מאמצים רבים להשגתן. במבט מן הצד, נראה כי שאיפותינו משתנות ללא הרף – ה”פרי” שנקטף אתמול אינו מושך עוד, ולכן מתחלף בניסיון להגשים מטרה אחרת. משהו בתוכנו לא נותן לנו מנוח ודוחף אותנו לחפש כל הזמן אתגר חדש, תענוג אחר, פרי מתוק יותר.
זה טבעי. לפי חכמת הקבלה נבראנו כדי ליהנות עד אין-סוף, לגלות את כל הטוב שבבריאה. הפרי המתוק והנעלה ביותר שכולנו משתוקקים אליו, רובנו ככולנו שלא במודע, הוא הקשר עם הבורא, להיות “כאלוהים, יודעי טוב ורע” (בראשית ג, ה). כאשר נגיע לכך, נכיר את המצב שנקרא בחכמת הקבלה “גן עדן”.

למדור חגיגי לט”ו בשבט >>

חמש עובדות שאולי לא ידעתם על טו’ בשבט

  • פורים

פורים הוא חג מיוחד, מאוד מיוחד. כך כותב עליו האר”י הקדוש: “לעתיד לבוא, כל המועדים יתבטלו, חוץ ממגילת אסתר. והטעם הוא, כי לעולם לא היה נס גדול כזה, לא בשבתות ולא ביום טוב” (“שער הכוונות”).
מדוע זכה חג הפורים למעמד מיוחד, עד כדי כך שלא יתבטל לעולם? חג הפורים מסמל את המצב הרוחני הגבוה ביותר שהאדם מגיע אליו, “גמר התיקון”. במצב הרוחני שנקרא “פורים”, תהליך התיקון של האדם מגיע לסיומו והמציאות הרוחנית מתגלה לו במלואה.
כל יתר החגים בלוח השנה העברי מציינים תחנות בדרך התיקון, חג הפורים הוא התחנה האחרונה, גילוי הטוב המוחלט שלא יתבטל לעולם.

למדור חגיגי לחג פורים >>

חמישה דברים שלא ידעת על פורים

Play Video about חמישה דברים שלא ידעתם על פורים

ברכת פורים מהרב ד”ר מיכאל לייטמן

Play Video about ברכת הרב לייטמן לפורים
  • פסח

מצרים היא לא מה שחשבתם. כשהמקובלים מדברים על “מצרים”, אין כוונתם לשכנתנו מדרום, וגם לא לאותה ממלכה עתיקה שממנה נסנו באחד הלילות החמים לפני 3,300 שנה.
מצרים הוא מושג המתאר צורת קיום אגואיסטית, שמכתיבה את כל הפעולות והמחשבות שלנו בעולם הזה. צורת קיום זו מבוססת על הרצון להפיק תענוג בכל דרך אפשרית, אפילו על חשבון הזולת, והיא הגיעה לשיא פריחתה במאה העשרים ואחת.
העבדות האמיתית והיחידה היא העבדות לאגו, והמשימה שלנו היא למצוא את הדרך להתעלות מעליו. השיטה נמסרה לנו לראשונה על ידי משה רבנו בהר סיני, ואנחנו זקוקים לה כעת יותר מתמיד.

למדור חגיגי לפסח >>

יציאת מצרים לפי חכמת הקבלה

  • יום העצמאות

נסו לדמיין את התסריט הבא: אתם חיים בישראל ויש לכם משפחה ענקית בת אלפי אנשים, אפילו עשרות אלפים. משפחה רחבה, גדולה ואוהבת. בן משפחה אחד עובד בביטוח הלאומי, השני בקופת חולים, השלישי במוסך, הרביעי בבנק וכן הלאה. קרובי המשפחה הרבים שלכם עובדים בכל מקום ונמצאים בכל מקום. איך תרגישו? סביר להניח שתרגישו “מסודרים” בחיים.
אתם יוצאים לרחוב וכולם מחייכים אליכם, נכנסים לאוטובוס והקרובים שלכם מפנים לכם מקום לשבת לידם בשמחה. אם תפסתם מונית, הנהג מכבד אתכם בשוקולד ונותן לכם עוד קצת שיהיה גם לאחר כך…
בכל מקום אתם פוגשים אנשים שאתם אוהבים, ואתם מרגישים בטוחים וחופשיים. איש אינו רוצה לפגוע בכם או לרמות אתכם, כולם באמת רוצים רק בטובתכם ונכונים להושיט יד לעזרה בכל הדרוש. נסו לדמיין חיים בישראל באווירה כזו של משפחה. איך ההרגשה?

למדור חגיגי ליום העצמאות >>

קורס חגי ישראל –  יום העצמאות לישראל

  • ל"ג בעומר

רוב בני האדם נוהגים לתאר את הרוחניות ואת הבורא כמציאות חיצונית, ולא פנימית. לפי חכמת הקבלה, הבורא הוא תכונה הנמצאת ומתגלית באדם בלבד – תכונת האהבה המוחלטת. משמעות המילה בורא היא “בוא וראה”, גלה את התכונה הזו בתוכך.

אין גורם חיצוני וזר שאנחנו עובדים למענו. ברוחניות אנחנו עובדים על תיקון עצמנו, על תיקון הנשמה, כדי להשיג את תכונת האהבה והנתינה. ל”ג בעומר הוא תחנה מיוחדת בתהליך תיקון הנשמה.

למדור חגיגי לל”ג בעומר >>

מה גילו רשב"י וחבורתו?

  • יום ירושלים

נדמה שאין עיר בעולם שכל אבן בה ספוגה בהיסטוריה חשובה כל כך לעיצוב המין האנושי, ואין עיר כל כך מפורדת ושבורה, חצויה והרוסה.
המקובלים מלמדים שירושלים – מלשון “עיר שלם”, יראה שלמה – היא עיר שבנויה על יראה מפירוד לבבי, עיר שמסמלת את תחושת הנחיצות לשמור על החיבור המושלם בינינו. האחדות היא הערך העליון שלנו כאומה, שאם קצת נקדש אותה, נוכל להחזיר את ירושלים הרוחנית למלוא תפארתה.

למדור חגיגי ליום ירושלים >>

ירושלים שבלב

  • שבועות

“וייחן שם ישראל, נגד ההר” (שמות יב, ט). הר סיני הוא הר של שנאה, הר של אגו שמפריד בינינו, בני האדם. כשהאדם עומד למרגלות “הר סיני”, הוא מרגיש צורך לשנות את הטבע האנוכי שלו ולהתעלות למקום טוב יותר. הוא משאיר את הרצונות האגואיסטיים שלו ב”תחתית ההר”, ומטפס אל ראש ההר.
חג השבועות, הנקרא גם חג מתן תורה, הוא הזדמנות מצוינת להתבונן על ה”רע” מזווית אחרת, כזו שרואה את הבעיות שמתעוררות באור חיובי. כי מהי התורה? התורה אינה רק ספר עתיק שמספר על קורות העם, אלא תורה, מלשון אורה, התורה היא כוח רוחני שמסוגל לתקן את הקשר בינינו ולהפוך שנאה לאהבה. ומתי האדם נזקק לתורה, אם לא כאשר הוא מגלה שהוא נמצא במצב של פירוד?!

למדור חגיגי לשבועות >>

מה אנחנו מתקנים בתיקון ליל שבועות?

  • ט’ באב

מספרים על רבי עקיבא ושלושת חבריו, שהיו עומדים אבלים מחוץ לבית המקדש שחרב. לפתע ראו שועל בורח מבין הריסות קודש הקודשים. פרצו שלושת החברים בבכי, ואילו רבי עקיבא צחק. שאלו אותו חבריו, “למה זה תצחק?” השיב להם רבי עקיבא בחיוך: “כל עוד לא נתקיימה נבואת הגלות, לא נתקיימה נבואת הגאולה. עתה, משנתגשמה נבואת הגלות, ודאי תתגשם גם נבואת הגאולה”.

למדור חגיגי לט’ באב >>

אגדת חורבן – שנאת חינם, הסיפור שחוזר על עצמו

  • ט"ו באב

אני אוהב את מה שגורם לי הנאה. אני נהנה מאוכל טוב, מטיול עם החברים שלי… מהרבה דברים, ואת כולם אני אוהב.
ברוחניות, לאהבה יש משמעות אחרת. אהבה רוחנית היא רצון לתת, להשפיע, למלא את הזולת. גם בעולם שלנו, העולם הגשמי, אהבה מתבטאת בדחף לעשות טוב למי שאנחנו אוהבים, אבל אנחנו עושים זאת משום שנעים לנו לעשות זאת, או משום שכדאי לנו. משהו מאלץ אותנו לפעול כך.
ברוחניות, דבר לא מחייב אותך לאהוב. האהבה הרוחנית היא אהבה שאינה תלויה בדבר.

למדור חגיגי לט’ו באב >>

מהי אהבה אמיתית?

ציטוטים

המשמעות הפנימית של חגי ישראל לפי חכמת הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. מחודש אלול, כאשר האדם מתעורר לגלות את הכוח העליון, ועד לגמר התיקון בפורים, דרך מדרגות של תיקונים בסוכות, שמחת תורה, חנוכה, ט"ו בשבט ועוד. בואו נבין את המשמעות הפנימית של כל חג, ואיזה שלב הוא מסמל בהתפתחות הרוחנית.

< לכל קטעי האודיו

< לכל קטעי האודיו

לפרוט על המיתר הנבון

לפרוט על המיתר הנכון

צלילים הם האמצעי הקצר ביותר, הישיר ביותר והפשוט ביותר לחוות את המציאות העליונה. על הקשר בין מקובלים למוזיקה

מוזיקה מעולם אחר

יוצרי מוזיקה ניהלו מאז ומתמיד יחסי אהבה-שנאה עם אלוהים. התוצאה בדרך כלל הייתה שיר מוצלח וקליט. אך האם זכו יוצרים אלו להכיר באמת את מושא תשוקתם? רובם לא, חוץ מכמה בודדים…

הסוד הגדול של ספר הזוהר

קטע אודיו

שאלות נפוצות

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

Skip to content