שאלות בנושא משמעות החיים
1. אני רוצה ליהנות מחיי. איך תוכל לעזור לי בכך?
את זאת בדיוק חוכמת הקבלה מסבירה. האדם בנוי, למעשה, מחוש אחד ויחיד הנקרא מרכז התענוג. זהו חוש רוחני שאינו מצוי בגופנו.
אנו יכולים להלעיט את גופנו בתכשירי פינוק ובריאות, לחתוך אותו לחלקים, להחליף את כל אבריו ואף לחקור אותו במיקרוסקופ, אך לא נמצא את המקום שבו שוכן מרכז התענוג הזה.
אנו יכולים לנתק את הקשר בין התענוג לבין מרכז התענוג, שהם שני עצמים רוחניים נפרדים, משום שהקשר ביניהם עובר דרך גופנו. אנו יכולים להחליש את הגוף, להרדימו, להרוג או לסמם אותו כך שיפסיק לחבר בין התענוג לבין מרכז הרגשתו. לא יותר מכך.
אבל המרכז הזה מצוי למעשה מחוצה לנו, כיון שהוא חוש רוחני. יש בו חלק הנפתח לתענוג דרך חמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש, ויש עוד חלק הנקרא "נשמה". עלינו ליצור מסך שיוכל לקלוט את התענוג העליון.
2. כיצד יכולה הקבלה לגלות לנו את העולם העליון?
בדיוק באותו האופן שבו אנו מגלים את העולם שלנו, "התחתון". אנו נולדים עם חמישה חושים ולומדים לקלוט באמצעותם את עולמנו, ובהדרגה מבינים את מה שאנחנו מרגישים. אך קיים בתוכנו חוש נוסף - "החוש השישי", זהו חוש נוסף שאמנם נולד יחד איתנו, אך מתעורר רק בכוח הרצון שלנו, שמו הוא למעשה "נשמה". הנשמה אכן קיימת בכל אחד ואחד, אך מה שלא ידוע לרובנו הוא שיש להצית אותה, להפעיל את מנגנון העבודה שלה, ואז תתחיל גם היא להרגיש.
העולם שאותו מרגישה הנשמה נקרא "העולם העליון". מכאן ניתן להבין שעל האדם להגיע למצב מיוחד שכזה, לדרגת התפתחות כזו, שהוא ירצה ויתאווה להפעיל את הנשמה כדי שיוכל להרגיש באמצעותה את העולם העליון.
3. אנחנו חוקרים את העולם הזה כדי להתענג, ליהנות, למה לנו לחקור גם את העולם העליון?
עלינו לחקור את המציאות העליונה בשביל לקבל את התשובה לשאלה "מה הטעם בחיי"? מדוע אני לא יכול למצוא תענוג בעולם הזה?
בעולם שלנו כמות הייסורים עולה על כמות התענוגות, וגם התענוגות הללו, כשאדם כבר משיגם, א מורגשים לרגע, ומיד נעלמים.רק בדרגה גבוהה יותר, בעולם העליון, התענוגות אינם מוגבלים ואינם נעלמים. חוכמת הקבלה מזמינה אתכם לחוות את התענוגות הרוחניים.
4. האם חוכמת הקבלה עוסקת בסודות למיניהם?
סוד הוא כל דבר שאיננו יודעים ברגע זה. מה שיתגלה לנו בעוד דקה, בעוד יום, בעוד שנה, יפסיק להיות סוד בו ברגע שיתגלה. חוכמת הקבלה מציעה לכל אחד מכם לגלות את הסודות הללו, שממתינים כבר להיחשף.
5. האם בחוכמת הקבלה אין סודות כלל?
אולי זה נשמע קצת "אפור" ואולי זה מסיר מחוכמת הקבלה שכבה כלשהי של מסתורין ותעלומה, אבל גילויו של העולם העליון ושל כל מה שיש בבריאה ושכרגע נסתר מעינינו הוא סוחף ומרגש כל כך, שהוא ממלא לחלוטין את כל חושינו מבלי להותיר פיסת מקום לדחפים נסתרים למחצה, מעורפלים או מסתוריים. בתוך האדם, בתוך רצונותיו ושאיפותיו, לא נשאר עוד מקום לרצות דבר נוסף.
הקבלה היא מדע. כיון שהיא היתה נסתרת במשך אלפי שנים, נוצרו סביבה המון מיתוסים ואגדות, ומייחסים לה מיני נסים, כוחות נוראים או יכולות מסטיות כלשהן. אך בסופו של דבר כל האגדות האלו נשמעות כמו הבדיחה על האסקימואי שקורא "יוהו, איזה קסם!" כשאדם עירוני פשוט מראה לו מכשיר מודרני.
גם אנו, כמו אותו אסקימואי, חושבים שהמקובלים עושים ניסים. אבל אין ניסים בעולם. בדיוק כפי שהאדם הקדמון או אדם מימי הביניים היה תופש את היכולות שלנו היום כתופעות על-טבעיות, משום שהם באמת למעלה מטבעו, כך אנו תופשים את יכולותיו של המקובל, המסוגל להשיג את מה שנמצא למעלה מהעולם שלנו, למעלה מטבענו, ויש לו ידע ותכונות שאנו טרם השגנו.
המקובל אינו קוסם - הוא יכול לשלוט, להשיג, לגלות ולפתח את התכונות הללו ולקבל לתוכו מידע עצום ועצמתי כזה רק במידה שבה הוא מתקן את עצמו.
יצירתו של המסך, של עור התוף הזה על החוש השישי שלנו, היא התנאי ההכרחי להרגשת העולם העליון ולהשגתו, ולשליטה בכוחותיו אך ורק לטובתם של כל החיים בכל העולמות.
אדם צריך שתהיה לו כוונה כזאת, שעל ידה הוא רוכש מסך, מרגיש את העולם העליון ויכול לחיות בו. ואם הוא מאבד את הכוונה הזאת, הוא מאבד מיד את המסך ואת היכולת להרגיש את העולם העליון, ונשאר עם שברי חלום.
יישומו ותפקודו של החוש השישי תלויים רק בנו, רק ברצון שלנו לחיות בעולם העליון.
כאשר המקובל נכנס להרגשת העולם העליון, הוא פוגש שם נשמות שטרם נולדו, שטרם התגלמו בגופים בעולם שלנו, ובנוסף הוא פוגש ומשיג שם כוחות רבים המשפיעים על חיינו.
6. כיצד בעצם מפעיל האדם את הנשמה?
כל החושים שלנו בנויים כך שהם מזומנים לקלוט לתוכם מידע מן החוץ, שבדרכו עומדת מעין קרומית - מחיצה, הקולטת את ההשפעה החיצונית, וכך יוצא שאנו מרגישים רק את התוצאה של ההשפעה הזו בתוכנו.
כך, למשל, לא מכניס עור התוף דבר פנימה, אבל התנודות הנקלטות על ידו הופכות לאיתותים חשמליים שאותם קולט המוח שלנו, ואנו מבינים וחווים אותם בתוכנו כצלילים.
גם הנשמה רוצה לקבל לתוכה מידע, תנודות, חויות ותחושות, אבל לה אין עור-תוף שכזה. את "עור התוף" הזה, הנקרא בשפת הקבלה "מסך", צריך האדם ליצור בעצמו.
במידה שבה הוא יוצר אותו, כך מתחילה הנשמה שלו להרגיש את המתרחש בחוץ, בעולם העליון.
אם המסך הזה נפגע, האדם עלול להפסיק להרגיש את העולם העליון, כשם שהוא מפסיק לקלוט צלילים כשעור התוף שלו נפגע.
יצירת עור-התוף הזה, בניית המסך על החוש השישי, מתבצעת על פי שיטה פשוטה מאוד:
כמו שידוע לנו מתחום הרפואה, מהפיזיולוגיה, מהביולוגיה, מהפיסיקה ומהכימיה, כל האברים בגופנו פועלים על פי חוקים ברורים, ויש להם תכונות מוגדרות ביותר. בהתבסס על הידע שלנו אנחנו בונים מכשירים שמרחיבים את מנעד הקליטה של החושים שלנו.
כך גם החוש השישי נבנה על פי שיטה מורכבת ומדויקת. השיטה הזאת נקראת " חוכמת הקבלה". קבלה–מלשון "לקבל", לקבל מידע אל תוך החוש השישי הזה. כך קראו לה אלה שגילו באיזו דרך ניתן לקבל את המידע.
כשה"מקובלים" - המקבלים את המידע העליון למדו לעשות זאת, הם חקרו כיצד בנוי החוש הזה, כלומר, הנשמה, ומה בדיוק ה "דבר" הזה שהיא יכולה לקלוט אל תוכה ולהרגישו.
כך,למעשה, הם יצרו מדע שלם: "הפיזיולוגיה של הנשמה", הכולל את כל המידע אודות המבנה שלה. הם בנו תרשימים, טבלאות, שרטוטים, הגדירו את היחס בין המסך, שאותו בונה האדם, לבין מידת הקיבול של הנשמה ובין מה שהוא יכול לקלוט לתוכו מתוך הבריאה הכללית, שאותה כלל לא הרגיש קודם ואף לא היה מודע לקיומה.
האדם מתקן בתהליך לימוד חווייתי את החוש השישי שלו, בעזרת השיטה ששמה "חוכמת הקבלה", כך שהוא מתחיל לקלוט באמצעותו מידע שאותו אינו יכול לקלוט בחמשת החושים שלו.
המידע הזה נקרא "העולם העליון". דרכו יכול האדם לדעת בבירור את תולדותיו בכל הדורות, את עתידו, את מטרת הבריאה כולה, ובאיזה אופן הוא יכול להתערב בשליטה על הבריאה ואף לשנותה!
7. האם חוכמת הקבלה היא מקצוע?
המקובל הוא מדען החוקר את העולם העליון באמצעות עצמו. הוא יכול להיות ספר, מדען או שחקן ויחד עם זאת להרגיש ולחוות את העולם העליון.
חוכמת הקבלה אינה מקצוע, אלא פיתוח נוסף של היכולות והאפשרויות שלנו להכיר את העולם שבו אנו חיים. העיסוק בחוכמת הקבלה אינו פוטר את האדם מעיסוקים גשמיים בעולם הזה. עליו לעבוד, לחיות, להוליד ילדים, לחנכם ולהיות אזרח הגון.
8. האם דרוש ידע קודם כדי ללמוד קבלה?
כדי ללמוד את חוכמת הקבלה ולפתח את החוש השישי על האדם להרגיש את עצמו קטן ועירום באמצע שדה רחב ידיים, אל מול כל הבריאה, בדיוק כפי שאנו מרגישים ברגעים של מבוכה, חוסר הבנה ואובדן כיוון.
לכל אחד מגיע רגע שבו הוא קולט עד כמה הוא חסר ישע ביחס לכל העולם הזה ועד כמה הוא בודד. בשביל להגיע לכך אין צורך בידע מיוחד, אלא רק בהשתוקקות לדעתהכול. השתוקקות הזאת נולדת וגדלה בנו בהדרגה.
מקובלים טוענים שכל תולדות האנושות אינן אלא גלגולן של אותן נשמות, העוברות מדור לדור ומתלבשות בגופים שונים בכל פעם, בעולמנו. מדור לדור, מגלגול לגלגול, יורדות אותן הנשמות אל העולם שלנו כדי לקבל ניסיון נוסף, לצבור ידע נוסף ולחוות עוד ועוד אכזבות מהעולם הזה, רק על מנת שיוכלו להרגיש בסופו של דבר את דלותן ואת חוסר ההבנה המוחלט של מטרת קיומן. כדי שישאלו באמת, מעומק הלב: "למה אני קיים ולשם מה קיים כל מה שסביבי?"
כאשר האדם שואל את השאלה הזאת בכנות, ולא תחת לחץ של נסיבות איומות כלשהן, אלא כתוצאה מניתוח רציני של הדברים, פירוש הדבר שהוא מוכן להגיע אל חוכמת הקבלה. משום שרק השגת העולם העליון, שממנו ירדה נשמתו, ששם נמצאים ההתחלה והסוף של כל דרכו, רק היא תיתן לו תשובה על שאלתו.
אנו נולדים ומולידים ילדים מבלי להבין מדוע. אנו חיים, עוזבים את העולם הזה ואף מלווים אחרים בדרכם כאן, בלי להבין לאן ולשם מה.
זאת מפני שכל התשובות לשאלות על ההתחלה והסוף ועל העולם שלנו נמצאות אך ורק בעולם העליון.
חוכמת הקבלה אומרת ששרשרת החיים, שאותה עובר האדם במשך כל תולדותיו, מטרתה להביאו לקראת סוף המאה העשרים, למצב שבו הוא יתחיל לשאול על משמעות חייו.
במושג "אדם" מתכוונת חוכמת הקבלה לדמות הכוללת של האדם בעולם שלנו, שכתוצאה מאכזבות, בעיות, חוסר הבנה והעדר בטחון, כשהוא מנסה לברוח מהעולם הזה באמצעות סמים, אלכוהול, עבודה קשה או בכל דרך אחרת, בכל זאת - עולה מתוכו השאלה "מה הטעם בחיי?" ואם גם אצלך מתעוררת השאלה הזו, חוכמת הקבלה מחכה לך.
9. האם מדע חוכמת הקבלה חוקר גם את חוקי העולם שלנו?
חוקי העולם הזה הם למעשה בבואה של חוקי העולם העליון המתגלמים בחומר- הדומם, הצומח, החי והאנושי של העולם שלנו.
חוקי העולם העליון, שאותם מגלה המקובל דרך נשמתו, משתלשלים מטה אל העולם שלנו ומתלבשים בחומר האנושי, בגוף הבהמי, בגופי הצומח ובגופים הדוממים.
10. לשם מה אנו צריכים את העולם הגשמי? למה לא יהיה הכול רוחני מלכתחילה, ללא גשמיות? מדוע הבורא לא יצר נשמות שישיגו את תיקונן בעצמן?
אם הבורא היה יוצר נשמות והן היו מתקנות את עצמן, הן היו דומות, למעשה, לבובות הנשלטות לחלוטין על ידי הבורא. גם אנו נמצאים בעולם הזה במצב כזה, נשלטים לחלוטין על ידי הבורא.
הבורא הוא שיוצר בנו את כל התכונות שלנו, האופי שלנו והתנאים של חיינו. הוא קובע באיזו משפחה ובאיזו חברה עלינו להיוולד, איזה חינוך נקבל, באיזה זמן ובאיזו תקופה נחיה, וכן הלאה.
הכול מוגדר וקבוע מראש, הן בתוכנו והן מחוצה לנו. כשהכוח העליון משנה, אפילו במידה מועטה, את מצבינו הפנימיים ואת הנסיבות החיצוניות שלנו, הוא יודע מה תהיה תגובתנו. ובמובן הזה, אנחנו דומים לגמרי למריונטות.
השאלה האמיתית היחידה שמתעוררת אצל המריונטה הזאת היא השאלה בדבר משמעות קיומה (הטעם בחייה): מדוע אני בובה וכיצד אוכל לצאת מהמצב הזה?
אנחנו שואלים את השאלה הזאת בצורה לא מודעת וכלל לא מבינים, בעצם, מה אנו שואלים. בשאלה הזו נגמרים, למעשה, חיי המריונטה שלנו ואנו מתחילים ליצור בתוכנו באופן עצמאי את מה שנקרא החוש השישי. האופן שבו נתחיל ליישם ולהפעיל את המנגנון הזה תלוי אך ורק ביגיעה שלנו.
כמו כן, מה שנרגיש תלוי גם הוא ביגיעה שלנו. הבורא יצר את העולם הזה כשלב מקדים, על מנת שנעבור ממנו לקיום מודע, חופשי ועצמאי. שנצא לקיום עצמאי, חופשי ממנו.
כל החיים וכל הגלגולים שלנו עד הרגע שבו אנו מתחילים לחיות בתוך הנשמה הם מתוכנתים לחלוטין, ואין בהם דבר שאינו ידוע מראש או בלתי צפוי.
זו הסיבה שבגללה יצר הבורא את העולם שלנו, כדי שדרכו נשיג את הנשמה ונוכל לעבור למצב אחר, לעצמאות.
11. מה הבסיס לטענה כי חוכמת הקבלה היא מדע המגדיר את עתידו של האדם?
כאשר האדם מגלה את עברו, חושף ומשיג את המקור הרוחני, השורש הרוחני שממנו נוצר, כאשר הוא מבין כיצד התפתח במשך הדורות של גלגוליו הקודמים ולאן עליו להגיע, הוא לומד את העבר, ההווה והעתיד שלו.
כשאדם יודע את עברו ורואה את המצב שאליו עליו להגיע בעתיד, הוא יכול לבחור בדרך נכונה, קלה ונוחה יותר אל מצבו העתידי.
מצבו העתידי של כל אחד ואחד מאיתנו כבר קיים, והוא מוגדר מראש. כשאדם מגלה את העולם העליון, הוא רואה את עצמו בדמותו העתידית, ובו בזמן רואה ומנתח נכון את מצבו הנוכחי.
אחרי שהוא מבין את ההבדל בין המצב העתידי לבין מצבו הנוכחי, וכאשר הוא יודע שהוא מוכרח להגיע אל המטרה, כלומר, אל המצב העתידי, משום שהטבע, ההשגחה העליונה, תחייב אותו להתפתח גם אם לא ירצה לעשות זאת בעצמו. מתוך כך הוא מתחיל להבין כיצד עליו לעבור את דרכו כדי שההתקדמות אל מצבו העתידי, המוגדר מראש, תהיה נעימה ביותר.
12. כיצד ניתן לעזור לאדם אחר להתעניין בחוכמת הקבלה?
בשום פנים ואופן אין ללחוץ על אנשים. אפשר לעניין אותם רק דרך מה שחוכמת הקבלה יכולה לתת לאדם. האדם יתעניין בחוכמת הקבלה מרצונו, אם הוא סובל מתחושת אפסות עצמית, חוסר מוצא וחוסר תכלית של חייו.
התחושות הללו אינן נובעות מכישלון בחיים, אלא מתוך ההכרה בצורך לשנות דבר מה בחיים האלה, מתוך ההבנה המעורפלת שניתן להשיג משהו שעדיין נסתר ממנו.
אם יש בך שאלה כזאת, רצוי לבדוק האם היא קיימת גם אצל החבר או אצל הקרובים אליך, אך בלי כפייה. אולי כך יאמץ גם הוא את השיטה הזו שתשחרר אותו מבחינה רוחנית.
13. האם חוכמת הקבלה היא עוד אחת מתורות הכישוף? מה ההבדל בין קמעות המקובל לבין קמעות המכשף מיאקוטיה?
בחוכמת הקבלה אין שום קמעות, מכשירים או כישופים. מקובל הוא אדם שאין לו צורך בצעצועים כגון: עורות, תופים, קרניים, מגנים, חיצים וצבעי-פנים. הדבר היחיד שהוא נצרך לו הם ספרי הקבלה, שהם חומרי העזר שלו.
לפני 3,700 שנה, כשחומר העזר הראשון בקבלה "יצא לאור", עדיין לא היה דפוס, והוא נכתב על גבי קלף. הספר הזה נמכר כיום בחנויות שבהן נמכרים גם יתר ספרי הקבלה, והוא נקרא "ספר היצירה". הוא מספר על יצירתה של הבריאה כולה, של העולם העליון, ורק לבסוף על היקום שלנו, כולל העולם שלנו.
ספר היסוד הבא אחריו הוא "ספר הזוהר", שנכתב במאה השלישית לספירה, ולאחר מכן הופיעו ספריו של האר"י - המקובל הגדול שחי במאה ה-16.
המקובל הגדול האחרון, "בעל הסולם", היה כמעט בן דורנו, הוא חי במאה ה-20, נפטר בשנת 1955 והותיר אחריו מורשת רוחנית גדולה. הוא סיכם, למעשה, את החומר של כל המקורות הקבליים שהיו לפניו, ובנוסף כתב ספרים נגישים לאדם המודרני, שהם, נכון להיום, ספרי הלימוד שלנו. על פיהם אנו לומדים כיצד לכוון את נשמתנו להרגשת העולם העליון.
ומכאן אפשר להבין שבקבלה אין שום קמעות, מים מקודשים, או אוויר מיוחד שנמכר לכל דורש, וכמובן אין חפצים "מכושפים" למיניהם.
חוכמת הקבלה אינה משתמשת בכלי כישוף, לחשים או השבעות, ואף אינה עושה מה שנראה לנו כניסים. כל מה שחוכמת הקבלה עושה הוא לפתח אצל האדם חוש נוסף של השגה רוחנית, השגה עליונה. כאשר האדם מתחיל להרגיש את הבריאה החיצונית, את העולם העליון ולהתמלא ממנו, הוא מקבל ידיעה ברורה שחוץ מזה הוא לא צריך דבר.
הוא לא זקוק לקמעות, ללחשים או לקודים מיוחדים, ואינו מחפש אחר סודות האותיות, המספרים והמלים. המקובל פשוט מגלה וחוקר את העולם העליון, ממש כמו מדען.
14.האם חוכמת קבלה ובודהיזם זה אותו הדבר?
לא, שתי התורות שונות לחלוטין. כל השיטות, למעט חוכמת הקבלה, אינן עוסקות בהתפתחות הנשמה, אלא ההפך- הן מלמדות אותך כיצד לצמצם את צרכיך בהרגשת חמשת החושים.
הן אומרות: ראה פחות, שמע פחות, אכול פחות, שב רק בתנוחה מסוימת, צור הלך מחשבה מסוים (מה שנקרא מדיטאציה). במילים אחרות - עשה כך שלא תרצה לקבל דבר מהעולם הזה, ואז תרגיש נוחות פנימית.
אבל אין כל קשר בין זה לבין העולם העליון. אתה פשוט מצר וסוגר את הקיום הגשמי שלך. אתה מגביל את עצמך כך שאינך מרגיש רעב, קור וכולי. אתה מצמצם ומדכא את צרכיך, ולכן אתה כביכול מרגיש יותר בנוח, אבל לא בגלל שנכנסת לעולם העליון, אלא פשוט ברחת מהעולם שלנו.
חוכמת הקבלה אומרת שההיפך הוא הנכון, עליך לספוג את העולם הזה ככל שניתן, בכל ששת החושים. וכשכל השישה עובדים במקביל, תוכל להתענג על העולם שלנו ועל העולם העליון בו בזמן, שני העולמות הללו יתמזגו בך ותתחיל לקבל אל מרכז התענוג הכללי מידע מכל ששת החושים.
כשאתה עוזב את העולם הגשמי, גופך נשאר כאן, ואתה, לאחר שהשגת כבר את העולם העליון, ממשיך לחיות בו, ולכן כלל לא מרגיש במוות.
אתה נפרד רק מהגוף שהתלווה עד כה למרכז התענוג שלך, אבל לא מהנשמה. החוש השישי שלך, שנקרא נשמה, שהיה קיים גם לפני לידתך ושאיתו אתה ממשיך לחיות הלאה, הוא זה שנשאר איתך.
עוד לפני מות הגוף זיהית את עצמך עם הנשמה, חיית דרכה, דרך מה שהרגשת בה, ולכן אתה לא מרגיש את נטישת הגוף כמוות, אלא כפשיטתו של בגד לא נוח.
15.על אילו שאלות עונה חוכמת הקבלה ומהו מושא המחקר שלה?
חוכמת הקבלה עונה על כל השאלות שאותן שאל האדם מימיו.
היא חושפת בפנינו את הבריאה על כל חלקיה, ומגלה לנו בריאה שאינה מוגבלת במסגרת העולם הגשמי. בריאה שבה מעוצבים כל המאורעות העתידיים, ומשם הם יורדים ומתגלמים בנו ובנסיבות חיינו, מה שקרוי בפינו בטעות - "מקריות". אם נחקור את העולם העליון, שאותו מגלה לנו חוכמת הקבלה, נדע מי אנו באמת, מאין באנו, מה מתרחש באנושות בימינו ומדוע, לאן היא צועדת ולמה עליה להגיע.
כמו כן חוכמת הקבלה עונה, כמובן, על השאלות הפרטיות הנוגעות לגורלו של כל אחד ואחד: אילו גלגולים הוא עבר, מדוע נולד כל אחד מאיתנו דווקא עם תכונותיו אלה, דווקא בחברה ובמשפחה שבהן נולד. והחשוב ביותר, מה עליו לעשות בעולם הזה ואיך לשנות את גורלו ולשלוט בו כדי שלא יישלט כיצור עיוור וחסר אונים בידיהם של כוחות בלתי ידועים ורבי עוצמה.
16. האם מקובל יכול לגלות לאדם את גורלו?
אף מקובל לא ישיב על השאלה הזאת. את הגורל על האדם לגלות בעצמו. אסור לספר לאדם על גורלו, משום שאי אפשר לגלות את גורלו של אדם אחר.
כל אחד משיג את דרכו כאשר הוא מגלה את נשמתו, את החוש השישי שלו, או כפי שזה נקרא בחוכמת הקבלה, כאשרהוא מתקן את נשמתו. אם לאדם יש פגיעה בעור התוף - עליו לתקנו ולרפאו כדי שיוכל לשמוע. וכך גם כאן - על האדם ליצור "מסך" על הנשמה.
רק האדם עצמו, לאחר שייצור מסך על נשמתו, יוכל לדעת את הסיבה ללידתו, את כל גלגוליו הקודמים ואת המצב העתידי שאליו עליו להגיע. ורק אז יוכל האדם לממש את עצמו באמת.
17. מדוע לא יספרו לנו המקובלים מה עלינו לעשות במקום שנגיע לכך בעצמנו?
כפי שאמרתי, חוכמת הקבלה לא עוסקת בניבוי. אמנם ישנם אנשים שיכולים לנבא את גורל הגוף ואת מה שיקרה איתו בעתיד. זה ניתן לחיזוי.
חןכמת הקבלה מוציאה את האדם אל המסלול הרוחני, ומרוממת אותו מעלה, אל העולם העליון, למעלה מהגוף - שאותו היא כלל לא לוקחת בחשבון.
במלה "גורל" המקובלים מתכוונים לכל דרכו של אדם דרך גלגוליו הרבים, מהראשון שבהם ועד האחרון, ולא רק לחייו בכמה עשרות השנים הללו, בגלגול הנוכחי. את גורלו, כלומר, את הדרך שבה מתפתחת נשמתו, צריך האדם לגלות בעצמו, על ידי פיתוח החוש השישי שלו.
חוכמת הקבלה מגלה לך את דרכך הרוחנית שלך, שאותה עליך לעבור. יצאת אליה כבר לפני גלגולים רבים והלכת בה, שלא מרצונך. נאלצת ללכת, משום שהייסורים דרבנו אותך.
היום אתה שומע על כך, ובכך ניתנת לך ההזדמנות להתחיל להתקדם בצורה מפוכחת, תוך ידיעת המטרה, ליצור בעצמך את מצביך העתידיים ולדעת מה יקרה לך.
אם לא תיקח את התפתחותך הרוחנית בידיך, תמשיך להתגלגל הלאה מגלגול לגלגול, במשך 70-80 שנה כל אחד מהם, מבלי שתדע לשם מה.
18. האם באמצעות הפצת חוכמת הקבלה אפשר להפסיק את ייסורי האנושות?
ספר הזוהר, שהוא ספר היסוד בחוכמת הקבלה, טוען שהאנושות תתחיל להזדקק לחוכמת הקבלה החל מסוף המאה העשרים, משום שהייסורים בעולם יתרבו כל כך עד שבני האדם יתחילו לחפש, שלא מרצונם, מוצא מהמצב שלהם.
לכן חוכמת הקבלה מחייבת את המקובלים להפיץ את החוכמה, בייחוד בשלב האחרון של התפתחות האנושות, החל מאמצע המאה העשרים והלאה.
בעל הסולם, המקובל הגדול של המאה העשרים, התחיל בדרך הזו, ואנחנו, תלמידיו, ממשיכים להפיץ את חוכמת הקבלה בכל העולם.
19. האם אדם שאינו מאמין באלוהים יכול ללמוד חוכמת הקבלה?
חוכמת הקבלה נותנת תשובה לכל אדם נבוך שאינו מבין את העולם הזה. אם ומתעוררת אצלו השאלה "מה הטעם בחיי?" הוא מתאים ללמוד את חוכמת הקבלה.
"בעל הסולם", מחבר ספר הלימוד העיקרי של חוכמת הקבלה "תלמוד עשר הספירות", פותח את ההקדמה לחיבור הזה בשאלה: "מי צריך את חוכמת הקבלה?" ועונה עליה בפשטות רבה: לא חכמים או בעלי תכונות מיוחדות, לא מאמינים או אפיקורסים, לא גבר או אשה ולא ילד או זקן, אלא כל אדם שהשאלה מה הטעם בחייו טורדת את מנוחתו. ספר הלימוד הזה, והשיטה הזאת הם בשבילו, כיון שבעזרתם יוכל לגלות את השאלה הזאת ואת התשובה עליה.
"קיומו של אלהים" - חוכמת הקבלה אינה עוסקת בכך. הקבלה מגלה לאדם כוח עליון המשגיח על הכול, היא מכירה לו את הבורא והופכת אותו דומה לו יותר ויותר ומרוממת את האדם עד לדרגתו, כלומר, עד דרגת אותו כוח עליון המשגיח על הכול. אין כאן כל סיבה לבהלה, כיוון שכאשר מפתח האדם את החוש השישי, את נשמתו, מוטל עליו להביאה לכך שתשתווה בעוצמתה, בידע שלה, במימושה העצמי וביכולותיה ליוצר של הכול, לכוח העליון, לבורא.
אפשר לטעון שבמקרה כזה לא נשאר לאלוהים שום מקום בעולם שלנו, אבל זה לא נכון, כיוון שאלוהים או בורא הוא למעשה אותו כוח עליון המשגיח על הכול, מקיף הכול, חודר וממלא הכול, זהו הכוח שאותו אתה משיג בנשמתך, בחוש השישי שלך.
יתכן שזה מהפכני במקצת, ולכן צריך להתרגל לרעיונות הללו. ייתכן שגם אנשים דתיים לא יקבלו מיד את דברי, אבל אם אדם מנסה להסתכל מהצד ולבחון מהי דת ומהו מדע חוכמת הקבלה, הוא ייווכח לדעת מיד שמדע חוכמת הקבלה אינו שולל את הדת, אלא מקרב את האדם לבורא עד שהוא מגיע לדבקות אמיתית בו.
כפי שאומר בעל הסולם במאמרו "הדור האחרון", האדם יכול להישאר במסגרת של הדת שלו ועדיין להשיג את העולם העליון, להשיג את הבורא ולהגיע למילוי ייעודו ומטרת קיומו. לכן אדם יכול להיות מאמין או אפיקורס, מכל מין. בדיוק באותו האופן שבו פיסיקאי או מתמטיקאי יכול להיות אדם מאמין או לא מאמין. חוכמת הקבלה היא מדע, והתלמיד יכול להיות גם מדען וגם אדם מאמין. יתרה מכך, האמונה של האדם והבנתו את יחסי הגומלין עם הבורא יקבלו ביסוס נוסף, גלוי ומושג.
20. אילו שינויים עומדים להתרחש בעולם בעשרות השנים הקרובות?
המצב עומד להיות גרוע הרבה יותר מהמצב הנוכחי. האנושות תעבור מצבים איומים ותעמוד בפני סכנת השמדה מתמדת. האדם ייאלץ לחשוב איך לחיות מתחילת היום ועד סופו.
אמנם כולנו נהיה שבעים, פחות או יותר, ותהיה לנו קורת גג מעל ראשינו, אבל על העולם ישתלט אובדן כיוון מוחלט, חוסר הבנה לשם מה אנו חיים, הסמים ישמשו ניסיון לברוח מחוסר המוצא ומהדיכאונות.
זה יימשך עד שהאדם ימצא שיטה להשגת התשובה על השאלה מה הטעם בחייו, ומדוע הוא מוקף תמיד בבעיות ובייסורים, מדוע חייו ריקים וחסרי תכלית כל כך.
הייסורים שעתידים לבוא על האנושות יהיו פנימיים, נפשיים, רוחניים. הם יהיו בלתי-נסבלים הרבה יותר מייסורי רעב גשמיים ואיש לא יוכל להימנע מהם, משום שעל כל אדם לגלות את העולם העליון כדי להגיע למטרת קיומו.
21. איזה עתיד, אם כן, חוכמת הקבלה מנבאת לנו? האם יהיה סוף העולם ואחרית הימים?
לא יהיה סוף העולם, אך תהיה אחרית הימים. יהיו חיים רעים ולא יהיה להם סוף. הם יהיו רעים כל עוד לא נשנה אותם.
כיצד נשנה אותם? כל הקיים בעולמנו יורד מלמעלה. אנו יכולים לשלוט בעולם הזה ולשנות את מצבנו אך ורק דרך מרכז השליטה, שנמצא בעולם העליון. לכן, אם אנחנו באמת רוצים לתקן משהו, אין ברירה אלא להיכנס להרגשת העולם העליון, לחקור אותו ולהשפיע דרכו על העולם שלנו.
האדם ייאלץ ללמוד לשלוט בגורלו. השאלה היחידה הנשאלת היא כיצד זה יתרחש: בדרך של ייסורים עצומים שיתגברו משנה לשנה, או שכבר היום תבין שניתנת לך מלמעלה הזדמנות, משום שהיום גילית מהי חוכמת הקבלה, ואתה יכול להתחיל לשנות בעצמך את גורלך.
ואז תהפוך אחרית הימים למצב מלא אור.
22. האם אתה מעריך את סופרי המדע הבדיוני?
אין לחוכמת הקבלה שום שייכות למדע בדיוני. כאשר האדם מתחיל לעסוק בגילוי העולם העליון, כאשר הוא מתחיל להרגיש אותו בתוכו, הגילויים החדשים והבלתי צפויים הללו סוחפים ומסעירים אותו באופן שעולה על כל דמיון.
כל מדרגה חדשה, כל גילוי חדש שנחשף בפני המקובל, עולה על כל הרעיונות הבדיוניים היצירתיים ביותר שאותם מסוגל להפיק השכל האנושי, שאינו חורג ממסגרת העולם שלנו.
23. האם המקובל פוחד מהמוות?
המקובל אינו פוחד ממוות, משום שכבר עכשיו הוא רואה את מצבו היום ואת המצב שבו יימצא מחר, והיכן יהיה אחרי שיקברו את גופו. הוא מזהה את עצמו כבר בעת שבה הוא חי בעולם הזה עם החיים בעולם העליון, במימד אחר, ולכן אין לו כל חשש מהמעבר מהעולם שלנו אל העולם העליון.
24.כיצד ניתן להשוות בין חוכמת הקבלה למדע אלטרנטיבי, אסטרולוגיה ויתר תורות העידן החדש?
לא ניתן להשוות ביניהם בשום דרך. חוכמת הקבלה לא עוסקת במדע אלטרנטיבי, היא עוסקת אך ורק במה שניתן לבחון באמצעות הניסיון, באופן מדויק. חוכמת הקבלה היא מדע במלוא מובן המלה, ומושא המחקר שלה הוא העולם העליון.
25. איך אוכל להפסיק לאהוב אדם אהוב שמזיק לי?
מנקודת המבט של הפסיכולוגיה וחוכמת הקבלה זה פשוט מאוד. האדם הזה כבר לא גורם לך, כנראה, שום תענוג, אבל התרגלת אליו, ואת ההרגל יש לסלק באותם אמצעים מכאניים שבהם נפטרים מהרגלים רעים אחרים.
זה כמו גמילה מעישון; יש לפעול לא דרך הרגשות, אלא דרך הפעולות המכאניות: להתחיל לעשות משהו אחר, להיפגש עם מישהו חדש.
26. אם אדם חש מבוכה בחייו פעמים מספר ביום, מה עליו לעשות?
אדם כזה נמצא,כנראה, בשלב מקדים כלשהו של מבוכה וחוסר יכולת מוחלט להבין איפה הוא נמצא, מי הוא ומה מתרחש בחייו. יתכן שהמבוכה שלו נרגעת מדי פעם על ידי תחביבים למיניהם, הוא מנסה למצוא לעצמו מקום מוגדר כלשהו בעולם, לעניין את עצמו בתחומים שונים, להסיח את דעתו, להזריק לעצמו משכך כאבים.
כשהזריקה מוזרקת לתוך הבשר החי, היא עדיין מצליחה לערפל את התחושה, אבל אם מזריקים לתוך רגל מעץ, שום זריקה לא תועיל. אפשר לחכות ולהגיע למצב נואש כזה ואפשר להתחיל כבר עכשיו את הריפוי, וזה נתון לבחירת האדם.
אדם יכול לנסות להתעניין בחוכמת הקבלה באופן רציני, ואז הוא אולי באמת יתחבר לזה ויוכל לקבל את השיטה כהכרחית להבנת משמעות החיים.
הרווח שלו יהיה כזה, שהחל מאותו הרגע והלאה הוא יתקדם רק בדרך הרוחנית, ויתר הבעיות בחיים יהיו חסרות משמעות עבורו וייפתרו בהתאם לדרכו הרוחנית. כל הייסורים שיש לאדם בעולם הזה ובחיים האלה יומרו בייסורים הנובעים אך ורק מהרצון להשיג את העליון.
27. אין לי סיפוק בחיי: העבודה קשה, החרדה לעתיד מתישה, החיים עוברים ואני נשאר באותה תחנה. אני לא רוצה ללמוד את חוכמת הקבלה, והדת ושאר ענייני המסתורין מרגיזים אותי. מה לעשות?
הייתי מציע לא לשקוע בהרגשה שהחיים חולפים, בחרדות על העתיד ובחוסר הסיפוק. ובנוגע למה שמרגיז אותך, צריך לברר מה בדיוק אינך מוכן לקבל, אולי זה נובע מחוסר ידע. על כל פנים, לא ייתכן שחוכמת הקבלה תרגיז אדם אם הוא כבר בשל ללימודה.
את חוכמת הקבלה נאלצו להסתיר במשך קרוב לארבעת אלפים שנה, עד שהאנושות הבשילה במידה מספקת כדי ללמוד אותה. בעבר רוב בני האדם לא שאלו את עצמם שאלות בנוגע למשמעות החיים. האדם סבל, אך קיבל את הייסורים הללו כמובנים מאליהם, כיוון שעוד לא נאגרה בתוכו במשך כל גלגוליו "מידה מספקת" של ייסורים, שתציבו בפני שאלת היקום הכללית.
עד שלב מסוים הכרחי היה להסתיר את חוכמת הקבלה, אך החל מסוף המאה העשרים התחילו המונים לשאול את השאלות הקיומיות הללו, ולכן יש לגלותה במלואה.
28. יש לי יכולת לראות שדות אנרגטיים - האם אני ערפד ששואב לתוכו כוחות? האם זאת חוכמת הקבלה?
בעולמנו ישנם אנשים שמרגישים יותר מאחרים. לפני אלפי שנים כולנו הרגשנו, ראינו וחשנו אחרת לגמרי: יכולנו לצפות מראש סערה, כמו העופות. יכולנו להרגיש רעידת אדמה מתקרבת, כמו החתולים ובעלי חיים אחרים. זה היה בתוכנו. אבל היום היטשטשו היכולות הללו על ידי העיסוקים השונים שלנו בעולם הזה.
למרות זאת, גם היום עדיין קיימים אנשים שנותרו בהם התכונות הללו. ישנם עמים שאצלם היכולת הזאת באה לידי ביטוי באופן בולט, כדוגמת הצוענים ועמים אחדים שחיים במזרח.
אולי באמת יש לך יכולת מסוימת לראות את השדה האנרגטי, אבל זה רק שדה אנרגטי וזה לא קשור לחוכמת הקבלה.
את השדות האנרגטיים, ההילות האופפות את הגוף החי, ניתן לצלם על סרט צילום מיוחד, אבל אין לכך שום קשר עם רוחניות.
האדם יכול לשחק עם שדות אנרגטיים, עם הילות, לאבחן על פיהם, אבל כל זה לא חורג ממסגרת העולם שלנו. אין בתחום הזה שום דבר שהוא על-טבעי, כי את כל הדברים הללו ניתן ללמוד – אפשר להכניס אדם למצב מסוים או לבודד אותו כדי שהיכולות הללו יתגלו בו ביתר חדות ומיקוד, אבל שוב – זאת אינה חוכמת הקבלה.
29. האם המקובלים לא חשים צער על אומללותה של האנושות?
ייתכן מאוד שהתשובות שחוכמת הקבלה משיבה גורמות כאב מסוים או מבוכה כלשהי. הן צורבות כמו מלח על הפצעים. אבל הפצע כבר קיים. כמובן, חוכמת הקבלה פותחת אותו יותר, מחטטת בו, אבל בלי לפתוח אותו לא ניתן לרפאו.
חוכמת הקבלה מציעה לאדם שיטת ריפוי. היא לא מייעצת לו להיכנס לתרדמת ולהזריק משכך כאבים, כך שבינתיים המחלה תמשיך להתפתח, וכשהיא תתעורר בו בפעם הבאה, ייסוריו יהיו קשים בהרבה. אז הכאב יהיה כה בלתי-נסבל, שהוא ייאלץ את האדם לפנות לאמצעי ריפוי רציניים, לבצע ניתוחים ותיקונים נרחבים בתוך עצמו ולעבור ייסורים גדולים מאוד.
לשם מה ללכת בדרך הקשה? אם אדם שנחשף לחוכמת הקבלה היום יוסיף קצת למה שהוא כבר מרגיש בתוכו ממילא, יחדד עוד טיפה את תשומת לבו ויתעמק במה שנאמר לו בשורות אלה, הוא יגלה שלאמיתו של דבר הוא כבר מוכן להיכנס להרגשת העולם העליון ולהתחיל להבין את חייו, כפי שהם היום.
30. האם אפשר להסביר את חוכמת הקבלה ביתר בהירות?
הייתי רוצה לדבר ביתר בהירות ואני מקווה שעוד אוכל לעשות זאת. כשהתחלתי למסור את ההרצאות הראשונות שלי בחוכמת הקבלה – בערך בשנת 1981 – דיברתי בשפה מסובכת וקשה ביותר.
אולם משנה לשנה אני מרגיש שיותר ויותר קל לי לדבר. קל לי יותר לבטא את כל מה שאני רואה, יודע ומרגיש בעולם העליון ובקשריו עם העולם שלנו. זאת משום שהאנשים הופכים להיות תובעניים יותר כלפיי.
הם פוערים את מקוריהם כגוזלים ודורשים שאאכיל אותם. אני מרגיש את הדרישה הזאת כלפיי ולכן אני מקבל אפשרות להסביר ביתר פשטות.
ויותר מכך, כאשר אני פוגש אנשים חדשים, שרחוקים מהסביבה הקבלית שאני רגיל אליה, הם שואלים אותי ישירות ובמפתיע, כאילו מזווית ראיה שונה לגמרי, בסגנון אחר, ובהתאם לכך אני מקבל אפשרות להתבטא אחרת.
הודות לשאלות שלכם אני מצליח למצוא בתוכי את התשובה באופן שונה. הידע נשאר כפי שהיה, אבל אתם מגדירים את המעטפת החיצונית, את הביטויים.
לכן אם פונים אליי בשאלות קלות, הנובעות מהנקודה המרכזית ביותר בלב השואל, זה מסייע לי להעביר ללומדים את הרגשת העולם העליון בדרך הפשוטה ביותר, מלב אל לב, ולהלבישה במלים מעטות. זה תלוי רק בכם. אני, מצדי, מוכן.
31. למה החיים מסובכים כל כך? האם אי אפשר לחיות בצורה פשוטה יותר?
אומרים שהחיים הופכים מסובכים מאוד משום שאיננו מתייחסים אליהם בפשטות. אני מסכים איתך, צריך לחיות ביתר פשטות, דם תופס להתמקד בדבר החשוב ביותר שיש בחיים ולא להסתבך בעניינים משניים.
והנה, חוכמת הקבלה מציעה לך לתפוס את לב-לבם של החיים. הרי הדבר החשוב והפשוט ביותר – זה אתה והמטרה שלך, וכל היתר הם תעתועים שמופיעים כברקים ומבלבלים אותך בכוונה. זרוק הכול הצדה וחייך יהפכו פשוטים באמת, מכוונים בפשטות, ויתנהלו היטב ובהצלחה רבה.
כואב לי לראות אנשים מתבגרים ומזדקנים, החשים שחייהם מגיעים אל קצם מבלי שהצליחו לממש כראוי את שהיה טבוע בהם, את שתכננו, הכול איבד את הטעם...
וזה במקרה הטוב – זאת ההתנהלות הרגילה והנורמלית של חיי האדם, כך הם מסתיימים. האדם נחלש והולך, מאבד עניין, ההנאה מתפוגגת ואפילו ההשתוקקות להנאה גוועת. האדם כבה.
חוכמת הקבלה, לעומת זאת, מציעה לנו להיכנס עוד בחיינו אלה אל המצב הבא, אל החיים הנצחיים, ולהמשיך לחיות בהם. עשו זאת עכשיו ומיד, אל תחכו להזדקן, משום שכך תוכלו להינצל מהייסורים, מאפסיות הקיום שלנו, ולהיכנס אל העולם העליון כבר עכשיו.חוכמת הקבלה מחכה לכם -האקדמיה לחוכמת הקבלה והאתר שלנו ברשת מחכים לראותכם אצלנו, בשיעורים הווירטואליים, בכנסים, בשיעורים היומיומיים ובכל המפגשים שנקיים בעתיד!