תאונות דרכים
בשנים האחרונות אנו מתמודדים בארץ עם בעיה קשה של קטל בכבישים. בכל יום נהרגים מספר אנשים בתאונות דרכים, ופיתרון הולם לא נראה באופק. הגענו למצב שבו נהרגים בתאונות דרכים יותר אנשים מאשר מתו במלחמות ישראל. מה עושים? האם לקבלה יש פיתרון?
ראשית, הייתי אומר, ללא קשר לקבלה, שאנו בוכים על הקטל בכבישים אך לא עושים מספיק כדי למנוע אותו. אם לצאת למלחמה נגד זה, אזי עלינו להחליט לצאת אליה יחד, ולדבר על חוקי התנועה בכל רשתות הטלוויזיה על בסיס יומיומי, ואף להראות תאונות של היום שעבר עם הסבר מדוע קרתה התאונה וכיצד ניתן היה למנוע אותה. זה יכול לשנות את הסתכלות העם על המצב.
הבעיה אינה רק ידיעת החוקים ואכיפתם, שכן ישנן ארצות שבהן איש לא ממלא אחר חוקי התנועה, דוגמת מצרים, ובכל זאת כמעט לא קורות שם תאונות דרכים. מדוע? משום שאנשים מבינים זה את זה ויש ביניהם הסכמה על הכביש, הם לא עושים "דווקא" זה לזה, ולא כל אחד מנסה להיות מהיר יותר מאחרים, כפי שקורה בארץ, בעטיו של האגו הבוער בנו. בגלל שאנו עם קשה עורף, מה שיכול לעזור הוא רק פחד ופעולה בנידון מצד הממשלה.
כל זאת לא שייך, כמובן, לחוכמת הקבלה, שמצדה אומרת, שכלל הבעיות והצרות שמתרגשות ובאות לעולם, לא משנה באיזה מישור או סוג, כולן מטרתן להחזיר את האדם למטרה שלשמה נברא.
כל הייסורים באים ככוח המחייב את האדם להשתתף בהתפתחות. כך שאם לא יהיו בעיות בכבישים, יהיו בעיות אחרות. כבר אלפי שנים האנושות בכלל והעם היהודי בפרט בורחים מבעיה לבעיה, והבעיות רק הולכות ומתרבות. מה שיועיל הוא לאו דווקא טיפול על ידי חוקי תנועה, שכן שורש כל הצרות והייסורים הוא אגו האדם.
בשביל לפתור את הבעיות, יש לשנות את האדם כך שירצה לתת לזולת, להשפיע לזולת, ולשם כך הוא זקוק לפיצוי עליון. שכן כדי שידע אדם שהוא באמת מוכן לשלם בהיותו משפיע ודואג לזולת, הוא חייב לקבל תמורת זה את הדבר הגדול ביותר במציאות. אז אותו הפיצוי, השכר, ישמש לו חומר דלק. האדם צריך לקבל פיצוי אפילו כדי לחשוב טוב על זולת.
האם דרך לימוד הקבלה ניתן לצמצם את היקף הבעיות?
דרך לימוד הקבלה האדם מצמצם את כל הצרות והבעיות, ומצמצם אותן כך, שהן לא עוברות מסוג אחד של בעיות לסוג גרוע יותר, כפי שכרגע אנו חשים על בשרנו, אלא הלימוד מעביר את הבעיות לחלוטין. זה נקרא להעביר את ממשלת הזדון מן הארץ.
כיצד נסיר את הסכנה המרחפת מעל ראשינו?
הסכנה קיימת כל הזמן, ובכל יום יילקחו עוד כמה אנשים לבטח, כדי שבכל זאת נבין שהתיקון חייב להיות כללי, ולחול על כולם מתוך הכרה. זה לא יקרה באופן מיידי, אלא רק לאחר שאנשים רבים יקבלו אותו ויתחילו לחיות בו, כלומר יהפכו את התיקון לדרך חיים.
גם כל ניסיון אחר לפתור את הבעיות הוא טוב, כי באין ברירה אדם משקיע בניסיונות ובורח לאחר שהוא מתייאש מהם, שכן שום ניסיון אחר לא יביא, בסופו של דבר, למילוי או פיצוי. אלא רק חיסרון לפתור את הבעיה וייסורים גדולים יותר, שמגובהם ניאלץ להגיע לתיקון.
בכל פעם שבה במקום לעשות בחירה נכונה ולתקן את המצב, נעסוק בדבר אחר במקום בתיקון עצמנו כלפי הכוח העליון, "הדבר האחר" שבו נעסוק יחזור אלינו כבומרנג בהרגשת כבדות גדולה עוד יותר מקודם כלפי רוחניות.
כיצד ניתן לבנות מערך מלחמה בתאונות הדרכים?
המערך חייב להיות בשני מישורים: ראשית יש להשיב מלחמה לתאונות הדרכים על ידי הסבר נרחב ומפורט בטלוויזיה ובכל מקום אפשרי, שירתיע את קהל הצופים באמצעות תמונות קשות והסבר שמה שקרה היום לאחר, עלול מחר לקרות אצלך. עלינו לסרב בכל תוקף לקבל את עובדת מותם של אנשים בכבישים יום יום.
כלומר, יש להשתמש בעבודה פסיכולוגית אינטנסיבית ביותר, ועם זאת עלינו להבין, שדברים אלו מתרחשים כרגע, אך תיקונם יבוא על ידי לימוד והפצת חוכמת הקבלה.