ה' פרצופים בעולם אדם קדמון
עד עתה למדנו על הפרצוף הראשון שיצא לאחר עולם הצמצום. סך כל הפעולות בפרצוף עם הרשימות ד/ד – כניסת האורות לפרצוף, הסתלקותם והזדככות הפרצוף לרשימות ד/ג, נקראות פרצוף "גלגלתא".
"גלגלתא" מלשון גולגולת. שם זה מרמז שזהו פרצוף הכתר, הפרצוף העליון ביותר. גלגלתא היא מנת האור הראשונה, פעולת ההשפעה הראשונה שביצעה מלכות דא"ס לאחר צמצום א' מתוך החלטתה להידמות לבורא.
מלכות דא"ס יכולה לעבוד עם כל אחת מבחינותיה: ד', ג' ב' א' ושורש. יש בה חמש רשימות, ובעבודתה עם כל אחת מהן יוצאים חמישה פרצופים. בפרצוף גלגלתא מלכות דא"ס קיבלה בכוונה על מנת להשפיע עד לטבור, הפרצוף הזדכך כתוצאה מ"ביטוש פנים ומקיף", והמסך חזר חזרה לפה דראש דגלגלתא. גלגלתא עבדה לפי רשימות ד/ד, ולאחר הזדככותה נותרו בה רשימות ד/ג. על רשימות אלה יצא פרצוף חדש שנקרא ע"ב.
בפרצוף ע"ב מלכות דא"ס עובדת עם ג' בחינות ולא עם ד' כפי שהיה קודם לכן. לפיכך אם בגלגלתא הזיווג נעשה בפה דראש, הרי שבפרצוף ע"ב הזיווג נעשה בדרגה אחת פחותה מן הפה, שביחס לגלגלתא נקראת "חזה" (ראו שרטוט מס' 14).
שרטוט מס' 14
גם בראש של פרצוף ע"ב נעשה זיווג דהכאה על האור ישר. אלא שלא כמו בפרצוף גלגלתא, האור ישר מגיע אל ע"ב דרך גלגלתא. המסך העומד בפה החדש, עושה זיווג דהכאה על האור ישר ומקבל אור בעל מנת להשפיע (על רשימות ד/ג). לאחר קבלת האור נעשה ביטוש פנים ומקיף. כתוצאה מהביטוש מסתלקים האורות מהפרצוף, המסך מזדכך מטבור לפה ומתקבלת החלטה להמשיך לעבוד עם רשימות בדרגה אחת פחות מהמצב הקודם, עם רשימות ג' דהתלבשות וב' דעביות (ג/ב) (ראו שרטוט מס' 15).
עתה נבאר מדוע הרשימו דהתלבשות של פרצוף ע"ב זהה לרשימו דהתלבשות של פרצוף גלגלתא (ד' דהתלבשות בשני המקרים), ואילו הרשימו דהתלבשות של הפרצוף השלישי משתנה לג' דהתלבשות.
אור מאין סוף מתפשט אל תוך גלגלתא. רשימו ממנו (ד' דהתלבשות) מגיע לפרצוף ע"ב. פרצוף ע"ב עובד עם רשימו ג' דעביות ובהתאם לרצון החדש שבו, האור שהוא מושך לתוכו שונה מהאור שבפרצוף גלגלתא. האור תמיד נמשך בהתאם לרצון. לכן האור שמתפשט בפרצוף ע"ב פָּחוּת מהאור שבגלגלתא, והאור שמתפשט בפרצוף השלישי הנקרא ס"ג פָּחוּת עוד יותר. האור הנמשך אל פרצוף ס"ג מגיע דרך שני הפרצופים הקודמים; זהו אור של ג' דהתלבשות וב' דעביות.
בפרצוף ס"ג מלכות עובדת עם עביות שורש א' וב'. גם ס"ג, בדומה לפרצופים שלפניו, מתפשט ב"תוך" – החל מהפה שלו, העומד כנגד החזה של פרצוף ע"ב, ועד לטבור (ראו שרטוט מס' 15). לאחר התפשטות האור בפרצוף ס"ג נעשה גם בו ביטוש פנים ומקיף. כתוצאה מכך ס"ג מזדכך ומחליט לרדת דרגה אחת בקבלת האור. לכן הרשימות שנותרות לאחר פרצוף ס"ג הן רשימות ב' דהתלבשות וא' דעביות (ב/א).
הפרצוף הבא, פרצוף מ"ה, מממש את רשימות ב/א. גם הוא מתפשט מהפה שלו, העומד כנגד החזה של הפרצוף הקודם, גם בו נעשה ביטוש פנים ומקיף וגם הוא מזדכך. בדומה לשאר הפרצופים יורד מ"ה לאחר הזדככותו למקום החזה שלו ומוליד את הפרצוף האחרון הנקרא "פרצוף ב"ן". פרצוף ב"ן יוצא על רשימות א' דהתלבשות ושורש דעביות (א/שורש) – הוא עובד עם עביות שורש, העביות האחרונה.
ביציאת חמשת הפרצופים גלגלתא, ע"ב, ס"ג, מ"ה וב"ן סיימה מלכות דא"ס את עבודתה עם כל הדרגות הקודמות לה. חמשת הפרצופים האלה הם חמש מנות של אור שמלכות דא"ס קיבלה במטרה להשפיע לבורא. בכך מימשה מלכות דא"ס את כל יכולתה לקבל על מנת להשפיע. חמשת הפרצופים האלה נקראים יחד "עולם אדם קדמון" (עולם א"ק).
שרטוט מס' 15
בהמשך התהליך ישמש עולם אדם קדמון כמודל לבניית מערכת רוחנית אחרת בעולם אחר, עולם האצילות, מערכת שתכונה בשם "אדם". מערכת ה"אדם" תיבנה על פי מתכונתו וצורתו של עולם אדם קדמון, ומכאן נגזר שמו של עולם אדם קדמון.