סוד הקסם של הארי
ניסינו לנתח מהו סוד ההצלחה של סדרת הארי פוטר, ואיך, אם בכלל, זה קשור לחכמת קבלה. אתם מוזמנים להחליט בעצמכם
הם הגיחו מן העלטה, חלקם עוטים ברדסים שחורים, האחרים חבושים בכובעים מחודדים ובידיהם שרביטים. המתח והציפייה היו עצומים, וניתן היה לחתוך את האווירה בסכין. בשעה שתיים ודקה לפנות בוקר (בדיוק!) הגיע הרגע לו כולם ציפו... הספר השביעי בסדרת הארי פוטר יצא לאור! ילדים ומבוגרים כאחד הסתערו ללא רחם על הדוכנים שנפתחו באישון לילה בנמל תל אביב, וחטפו את הפרק החדש בסאגת הארי פוטר.
עבור מי שלא חי כאן בעשר השנים האחרונות, נסביר תחילה שמדובר בתופעה שלא הייתה כדוגמתה בעבר. עד היום נמכרו קרוב לארבע מאות מיליון (!) עותקים מספרי הארי פוטר. סדרת הספרים תורגמה לשישים וחמש שפות, ביניהן שפות אזוטריות כמו לטינית וזולו. למעלה משמונה מיליון עותקים של הספר האחרון נמכרו תוך שבועיים בלבד, בקצב של חמשת אלפים עותקים בשעה!
עם יציאתו לאור של פרק נוסף בסדרה, היא הוכתרה כמיתולוגיה החדשה של המאה העשרים ואחת. נכון לכתיבת שורות אלה, היא ניצבת בגאון במקום השני ברשימת רבי המכר לאורך כל ההיסטוריה, שנייה רק לתנ"ך...
על מה כל הבלגן?
הארי, הקוסם החביב והממושקף, שנאבק בעוז במפלצות ובמכשפים מרושעים כדי להציל את המין האנושי, איננו לבד. המשיכה הטבעית שלנו לעולם הפנטזיה והחיפוש אחר עולמות נסתרים, מלווים את האנושות עוד משחר ההיסטוריה הכתובה. מבבל ועד איי הוואי, מדרום אפריקה ועד ללפלנד ניתן למצוא מיתולוגיות קסומות ואגדות על גיבורים שנלחמו בכוחות האופל, ולעתים אפילו ניצחו (והראיה, אנחנו עדיין קיימים). סיפורים פנטסטיים תמיד ריתקו אותנו, ומהנתונים בשטח עולה כי המשיכה לפנטזיה הולכת וגוברת במהלך השנים, ובמיוחד בשנים האחרונות. הארי הוא אמנם הגיבור התורן, אך קדמו לו "שר הטבעות", "מאטריקס" ולוותיקים שבינינו עדיין נותר רושם עז מספרי ז'ול וורן, מלחמת הכוכבים ו"הסיפור שאינו נגמר". כמובן שאפשר להצביע על דוגמאות רבות נוספות שמבטאות את הז'אנר, אך המגמה ברורה. עולם הפנטזיה סוחף אחריו אוכלוסיות שלמות, וקונה לו אוהדים ומעריצים רבים גם בקרב שכבות שבעבר לא מצאו בו עניין.
אך מה יש בהם, באותם ספרים או סרטי פנטזיה, שמצליח לרתק אליו רבים כל כך?
מסע לעולם הדמיון
אם נאמץ מעט את "שרירי" הזיכרון, נגלה כי הכמיהה לגלות מציאות אחרת, שלמה וחופשית, שאינה מוגבלת בזמן או במקום התעוררה בנו עוד בילדות. לא אחת ניסינו לברר מי אנחנו בעצם, ומאין וכיצד הגענו לכאן. פעמים רבות, פטירתו של מכר או בן משפחה שאהבנו, עורר בנו שאלות על החיים ועל המוות. חלקנו אפילו הרחיק לכת ושאל את הוריו בשביל מה, או לשם מה אנו חיים?
נראה כי המסתורין שאופף את מהות קיומינו, טבע בנו את הערגה לגלות רובד פנימי, נסתר ועמוק יותר בחיים. ספרי הפנטזיה מתיימרים לספק לנו את החוויה המיוחדת הזאת. הם כמו מזמינים אותנו לפתוח דלת סתרים, שמאחוריה נגלה לעינינו עולם אחר, קסום, מסתורי, שבו ממתין הפתרון לשאלותינו. עולם ששולטים בו כוחות אדירים, אגדתיים, נוסכי ביטחון, שמסוגלים לחולל שינוי במציאות.
הבעיה היא, שככל שאנו מתבגרים, החיים הופכים למשעממים וקודרים יותר, קצת כמו באותו "עולם מוגלגים" נטול קסם שעליו מסופר ב"הארי פוטר". אנו גדלים, והשאלות המהותיות שפעם טרדו את מנוחתנו בנוגע למשמעות החיים, התפוגגו להן, נשכחו ונקברו תחת מפולת ההתחייבויות בעולם המבוגרים. אבל אותו ניצוץ ילדותי ותמים לא כבה לחלוטין. הוא שוכן עמוק בתוכנו, נאבק בשארית כוחותיו עם האפרוריות, ומסרב להיכנע לשגרת החיים. מדי פעם הוא מתעורר, ודוחף אותנו לחפש אחר מזור לתשוקה הפנימית לגלות מציאות אחרת.
האם הרצון לברוח לעולם דמיוני וקסום יסתיים באכזבה ידועה מראש? המקובלים טוענים שלא בהכרח.
בעל הסולם מסביר שהחיים הלא פשוטים וחסרי הסיפוק בעידן המודרני, מעוררים בנו שוב את הצורך לתור אחר מציאות אחרת, שונה מזו שאנו מכירים מחיי היומיום. הצורך הזה מהווה את אחת הסיבות העיקריות לעניין ההולך וגובר בספרי הפנטזיה בשנים האחרונות. הבעיה היחידה היא, שעם סיום קריאת הספר, חיינו אינם משתנים כהוא זה, ועם שוך תחושת האופוריה אותה אנו חווים בעת קריאתו, אנו חוזרים לחיינו האפרוריים קמעה.
חכמת הקבלה מנסה לאתגר אותנו בהזמנה לחוויה מוחשית ואמיתית, כזו שאינה מתכלה, ונשארת בליבנו לנצח.
זוכרים את רציף "תשע ושלושה רבעים" בתחנת הרכבת של לונדון שאליה נחפז כל כך הארי?
"רק מרציף זה", נכתב באיגרת שנשלחה מבית הספר לקוסמים, "ניתן להגיע אל העולם המכושף והנפלא". הארי ממלא בדייקנות אחר ההוראות ומגיע לרציף המיועד, אולם הוא אינו מבחין בשום סימן או רמז שיוכל להצביע על הנתיב המבוקש. נהפוך הוא, הכול נראה רגיל ואפרורי. לפתע מבחין הארי בקיר הניצב בין שני רציפים. על אף שהקיר נראה לו מוצק למדי, מספרים לו הקוסמים שכבר חצו אותו בעבר, ומכירים את הדרך לרציף הנסתר, כי יוכל להגיע לשם, רק אם יהיה מרוכז במחשבה הנכונה, ויחד איתה יהיה גם נחוש והחלטי.
הארי עומד שם, מביט בעיניים מפוחדות על הקיר המאיים. הוא עוצם את עיניו. מתרכז. הוא מבין שאם יעשה זאת ללא מחשבה נכונה הוא עלול להתנגש במחסום ולהישאר על הרציף, כשעל מצחו המצולק תתווסף בליטה נפוחה וכואבת. אבל להארי אין הרבה מה להפסיד. הוא מאס בחיים השגרתיים שמציע לו העולם הזה, והוא משתוקק כל כך לפרוץ למקום טוב יותר. הוא מתחיל לרוץ. המחסום מתקרב במהירות מפתיעה לדמותו הקטנה של הארי. הארי מגביר את המהירות, בעוד רגע הוא יתנגש בו... אך דבר לא קורה. הארי מצליח לרכז את מחשבתו ולעבור דרך הקיר. בעודו ממשיך לרוץ הוא פוקח את עיניו כדי חרך צר, ומוצא את עצמו בעולם אחר, קסום, שמקביל לעולם שלנו. ברגע זה, מתחילה הרפתקת חייו.
עד כאן הסיפור המוכר.
בדומה לסדרת ספרי הארי פוטר ולשלל ספרים וסרטים נוספים שמדברים על עולמות מקבילים, גם הקבלה מספרת על עולם נוסף שבו פועלת רשת כוחות המנהלת את עולמנו. עולם זה, מדגישים המקובלים, נמצא לצד המציאות הנגלית לעינינו. כדי לגלות אותו לא צריך להתרומם אל על, לעוף לחלל, או לנסוע לשום מקום. בסך הכול צריך לפתח בתוכנו חוש מיוחד, מעין מחשבה או כוונה מיוחדת, שבעזרתה נוכל ללמוד איך לחוש אותו.
מילת הקסם: אהבה
באחת מהאיגרות ששלח בעל הסולם לתלמידיו, מספר גדול מקובלי המאה העשרים, כיצד נכנסים להרגשת העולם הרוחני. הוא ממשיל את חיינו לחומה ארוכה, אינסופית, שהאדם פוסע לצִדה, עד שגיבש בתוכו את הנכונות ואת המחשבה המתאימה כדי לפרוץ לעולם הנסתר שמתקיים במקביל לעולמנו, מבלי שנדע על קיומו. ברגע שהאדם מכייל את עצמו למחשבה הנכונה, נפתחת בפניו מעין דלת סתרים, והוא נכנס בחטף אל העולם הרוחני. אך מהו אותו כיול? או מהי אותה מחשבה נכונה?
תופתעו לגלות כי כולנו שמענו עליה, אולי אפילו פגשנו בה מתנוססת על פגוש הרכב שלפנינו בפקק תנועה. עם זאת, ועל אף שניסח אותה אחד מגדולי המקובלים לפני קרוב לאלפיים שנה, מעולם לא התוודענו לסגולתה המיוחדת. "ואהבת לרעך כמוך", זו לא בדיחה. כן, אהבת הזולת, שנראית כעוד קלישאה שחוקה שזמנה חלף מן העולם, היא היא "לחש הקסמים" שבעזרתו חוצים את המחסום אל הרוחניות.
מה הקשר?
בעולם הרוחני שולטת מחשבה אחת ויחידה - אהבה ללא תנאי. למעשה, זהו הכוח שמקיף את כל המציאות שלנו. כדי לחוש בו, עלינו ללמוד איך ליצור בתוכנו יחס דומה, מחשבה דומה כלפי הזולת, כלפי מי שהוא לא "אני". כש"נשדר על אותו גל" עם מחשבה זו, אז גם אנחנו, כמו המקובלים שעשו זאת לפנינו, נגלה אותה. לפתע פתאום נבין כיצד היא פועלת עלינו.
המקובלים, אלה שכבר עברו את הדרך ו"נכנסו" לעולם הרוחני, הותירו בידנו הזמנה רשמית להיכנס לאותו עולם רגשות בדמות הספרים שחיברו. בספרים אלה הם משתדלים להסביר דבר אחד בלבד: כיצד להתעלות - להתגבר על האגו המפריד בינינו, ולהתחבר באהבת אחים. אז מתגלה אל מול עינינו אותו עולם מופלא אליו נכספנו עוד בחיים האלה. לא בממד אחר, דמיוני או מופרך. מילות הקסם הן "אהבת הזולת".