ההיסטוריה של הקבלה מקבילה להיסטוריה האנושית. שורשיה באותה עת שבה הופיע האדם על פני האדמה, שעל פי המסורת היה אדם הראשון. המקובלים מגלים בו עניין מפני שבו התחילה ההיסטוריה של הקבלה, ולא רק זו של האנושות. הוא היה גם מחברו של ספר הקבלה הראשון שנקרא "רזיאל המלאך".
ובהמבואר מובן היטב, כי גם התורה יש בה פנימיות וחיצוניות, כמו כללות העולם כולו. ולפיכך גם העוסק בתורה, יש לו אלו שתי המדרגות. ובהיותו מגביר טרחתו בפנימיות התורה וסודותיה, נמצא גורם בשיעור הזה שמעלת פנימיות העולם, שהם ישראל, תעלה מעלה מעלה על חיצוניות העולם, שהם אומות העולם, וכל האומות יודו ויכירו בשבחם של ישראל עליהם.