נחזור בקצרה על מה שלמדנו מירידת נקודות דס"ג מתחת לטבור ועד לקטנות עולם הנקודים:
פרצוף גלגלתא יוצא על רשימות ד'-ד' (ובו ראש-תוך-סוף, פה-טבור-סיום בהתאמה).
אחרי גלגלתא יוצא פרצוף ע"ב על רשימות ד'-ג'. הפה שלו, במקום חזה דגלגלתא.
אחרי ע"ב יוצא פרצוף ס"ג, על רשימות ג'-ב'. הפה של ס"ג, נמצא בחזה של הע"ב.
שניהם, גם ע"ב וגם ס"ג מסתיימים על הטבור.
בטכניקה, בחיים האלה, יש לנו הרבה מאוד דוגמאות, שבהן מצד אחד יש כאילו הזרמה ושפע, ובאמצע יש מישהו שעוצר אותה, ולא נותן לזרימה להמשיך. בוא נגיד, שזה כמו בטרנזיסטור: בא זרם, ובמקום מסויים הוא נעצר. אם אנחנו ניצור גל, אז לפי הגל הזה, אנחנו נפתח, באותה צורה אנחנו נפתח את השער הזה, ואז זרם יעבור למטה, משהו כזה. או שיש לנו איזשהו ברז, אז כשפותחים אותו המים זורמים, וכשסוגרים הם לא זורמים. כל הדברים האלה הם תוצאה של מה שאנחנו לומדים.
ישנו הטבור הכללי דגלגלתא. למטה מטבור, היה לנו קודם, עד הסיום, עשר ספירות של נקודות דס"ג: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. אחר כך, מהסיום עד אמצע תפארת, היה צמצום ב', והמקום החדש הזה (באמצע תפארת) נקרא פרסא. עד לפרסא מותר לאור להיכנס, אך אם האור יכנס יותר למטה, תהיה שבירה.
הכלים כתר-חכמה-בינה נקראים גלגלתא. והכלים חסד-גבורה-תפארת נקראים עינים. ביחד הם נקראים גלגלתא ועינים (גו"ע). הכלים שנמצאים למטה מפרסא עד הסיום נקראים אח"פ. למה אח"פ? כי השליש של תפארת נקרא אוזן, נה"י - חוטם, ומלכות - פה.
התוצאה מהשבירה היא פשוטה. השאלה היא מהי מלכות, למה אי אפשר לתקן אותה? ובכן, אנחנו למדנו, שמהבורא בא אור, שזה נקרא בחינת שורש. הוא בונה לעצמו כלי, וזה נקרא בחינה א'. הכלי הזה מקבל, ואחר כך מתוך כך שהאור ממלא את הכלי, הכלי מפסיק לקבל - הוא רוצה להיות משפיע, וזו בחינה ב'. אחר כך בחינה ב' מחליטה, שכדי להשפיע היא צריכה קצת לקבל, ועל ידי זה היא תתן, וזו בעצם בחינה ג'. ורק בחינה ד', אחרי בחינה ג', מחליטה: "מה זה שייך אלי? אני רוצה לקבל את כל מה שמגיע אלי מהשורש." וזוהי בחינה ד'.
הלימוד שלנו מתחלק לכמה שלבים: השלב הראשון, זה כשלומדים ולא מבינים בכלל איפה נמצאים. ◊ בשלב השני, לומדים, אולי מבינים קצת איפה שנמצאים, אבל לא מבינים מה לומדים. ◊ ואחר כך לא מבינים בשביל מה לומדים.
אני אומר ברצינות: האדם מבולבל מפני שהוא נמצא בעולם הזה. וכל החושים, וכל הרצונות, וכל המחשבות, וכל מה שיש בו, זה מהעולם הזה. גם מה שעובר בתורשה, וגם הניסיון שרוכשים, וכל החושים שלנו, וכל הגוף שלנו, הם כולם מן העולם הזה.
מה קורה לאדם שעובר את המחסום? - קודם כל, כשאנחנו נמצאים כאן, במצבנו הנוכחי, אנחנו עוברים בלב שלנו כל מיני רצונות. הרצונות האלה עולים למעלה, נכנסים לאיזשהו מנגנון שנקרא מערכת ההפעלה, ויורדים למטה אלינו. כלומר, מה שעולה זה התגובה שלנו, ומה שיורד זה ההנהגה עלינו.